Honda Güvenli Sürüş 3

20-21 Temmuz 2005

20 Temmuz 2005 (1. Gün)

Eğitim günü sabahı erken kalkıp, otomobil ile rahat bir yolculuktan sonra eğitimin yapılacağı Şekerpınarı Honda fabrikasına geldim. Ziyaretçi kartımı aldıktan sonra buluşma noktasına gittim. Burada Çağrı Hoca bizi bekliyordu. Bir kaç form doldurduktan sonra nakil aracımız olan Honda Jazz ile eğitim alanına götürüldük. Beş Hornet, bir CBF bizi bekliyordu.

Dizi Dizi Motorlar

Güvenli Sürüş 3 eğitiminin kontenjanı 6 kişi fakat bir arkadaş gelmediği için 5 kişi olacaktık. Pistte ne kadar az motor olursa o kadar iyi oluyor.

Çil Çil Hornetler

Bizlere önce teorik ders verildi. Bu derste motorun bakımı ve yola çıkmadan önce yapılacak kontroller anlatıldı. Daha sonra motora doğru oturuş pozisyonunu öğrendik. Ellerin, ayakların, kalçanın pozisyonları uygulamalı olarak anlatıldı. Teoriden ısınma hareketlerine geçtik. Saatlerce motorun üzerinde kalacağımızdan krampları ve tutulmaları önlemek için vücudun iyice ısıtılması gerekiyor. Motosiklet  fiziksel dayanıklılık gerektiren bir uğraşı. Özellikle uzun yolculuklar öncesi bu tip ısınmaların yapılması önemli.

Parkur Başlangıcı

Saat 10 civarı herkes motorunu seçti. Korumaları taktık ve motorlarımızın teknik kontrollerini kendimiz yaptık. Sıvılar, elektrik aksam, lastikler, zincir yağı ve gerginliği tek tek tarafımızdan kontrol edildi. Sonra Murat Hocanın arkasına takılıp ısınma turlarını atmaya başladık. Parkur slalomla başlıyor oldukça geniş virajlarla devam ediyordu. Isındıktan sonra hızlı turlar atmaya başladık.

Eğitim Pisti

Bir süre sonra motorlardan indik. Can Hoca viraj tekniklerinin teorisini, tahta üzerinde anlattı. Burada virajlara nasıl yaklaşacağımız ve nasıl çıkacağımız anlatıldı. Daha sonra tekrar motorlara binip bu öğrendiklerimizi parkurda uygulamaya başladık. Parkurun şekli her saat değişiyordu. Biz de su, çay, kahve molası veriyorduk. Hava oldukça sıcak olduğundan çok su kaybediyorduk, biz de vücudumuzun susuz kalmaması için bol bol sıvı tüketiyorduk. Ben meşhur su şişemi de yanımda getirmiştim. Her molada doldurup su içiyordum.

Can Hoca virajları anlatıyor

Saat bire doğru öğle yemeği için eğitime ara verdik. Hem acıkmış hem de yorulmuştuk. Fabrikanın yemekhanesi ve yemekleri çok güzel. Salata sevenler buradan çok hoşlanırlar. Ortada bir salata barı var. Açık büfeden istediğiniz kadar ot yiyebiliyorsunuz. Her yer pırıl pırıl ve kırmızı beyaz. Klimalar ortamı serinletiyor. Yalnız çıkışta yüzünüze fön makinesi tutulmuş gibi oluyor. Bir de yemek bittikten sonra kalan her şey tipine göre ayrıştırılıyor. Yemek artıkları hayvan barınağına gönderiliyor. Diğer atıklar da dönüşüme gidiyor.

Geri Dönüşüm Bölümü

Fabrika çok sessiz. Sadece çevre düzenlemesi yapan araçların sesleri geliyor. Japonlar buna çok önem veriyorlarmış. Çalışanlar için bir çok sosyal tesis var.

Yemekhane: Kırmızı - Beyaz

Yemekten sonra tekrar eğitim alanının yolunu tuttuk. Önümüzdeki sezon alttaki resmin arkasında görülen toprak alan da asfaltlanarak piste dahil edilecekmiş. Ayrıca içinde simülasyon cihazlarının da bulunacağı yeni bir eğitim binası hemen pistin yanı başına yapılacakmış. Haziranda geldiğimde en yakın tuvalet yürüme  beş altı dakikalık bir mesafedeydi. Şimdi pistin yanı başına tuvalet yapılmış.

Bütün motorlar toplu halde

Öğleden sonraki ilk dersimiz öğrendiğimiz 3 tip viraj tekniğini dairesel pistte uygulamak. Önce Murat hoca teknikleri teker teker bize gösterdi. İlk teknik kalçadan motoru yatırıp bizim dik olduğumuz pozisyon.

Murat Hoca bize demo yaparken

Aşağıdaki resimde de görülebileceği gibi bu teknikte motor yatıkken gövdemizin üst kısmı dik pozisyonda. Daha çok dar alanlarda ve slalomda kullanılan bir teknik. Viraj açısı küçüldükçe vücudu virajın ters tarafına transfer edip motorun daha rahat dönmesini sağlıyoruz.

Motoru yatırarak viraj alma

Diğer teknik ise gündelik hayatta en çok kullandığımız, motorla beraber yatma tekniği. Bu teknikte motor ne kadar yatarsa biz de onunla o kadar yatıyoruz.  Alttaki resimde bu teknik kullanılıyor.

Motorla beraber yatarak viraj alma

Son teknik ise motordan fazla yatma. Bu viraj tekniğinde motordan adeta sarkarak gidiyoruz. Daha çok pistte kullanılan bir teknik. Amaç motoru dik tutarak tekerlerinin yere daha dik basmasını sağlamak ve virajı daha hızlı dönmek. Virajın içine doğru diz açarak motordan sarkıyor ve merkezkaç kuvvetini yenmeye çalışıyoruz. Pistte denemesi oldukça eğlenceli bir teknik.

Askı tekniği ile viraj alma

Murat Hoca bütün teknikleri bir kez daha bize gösterdikten sonra sıra bize geldi. Herkes her tekniği üçer tur deneyecekti.

Murat Hoca

İlk ben çıktım piste. Fotoğraf makinemi de Çağrı Hocama verdim. İlk çıktığım için bütün yanlışları yaptım ve yaklaşık 20 tur döndüm pisti. Önce motoru yatırarak döndüm sonra motorla beraber yatarak. En son olarak da askı tekniği ile döndüm ama insan 190cm olunca bu tekniği yaparken komik durumlara düşebiliyor.

Tekniksiz bir dönüş :)

Dön baba dönelim

Hesapta askı tekniği :)

Daha sonra Aytekin Abi çıktı piste. Baktım gayet güzel dönüyor. İşte tecrübe böyle bir şey diye düşündüm kendi kendime.

Aytekin Abi dönüyor Can ve Çağrı Hocalar seyrediyor.

Bu parkuru tamamladıktan sonra dar virajların ve denge manevralarının olduğu diğer parkura geçtik. Burada virajlara geniş girip dar çıkmayı uygulayacaktık. Eğer doğru açıda giremezsek kukalarla öpüşüyorduk. Parkur her zamanki gibi slalomla başlıyordu. İki noktada fren istasyonu vardı. En son da denge platformuna çıkıyorduk.

Hocalar parkuru hazırlıyor

Denge platformu yerden iki parmak yüksekliğinde, bir buçuk karış eninde ve 20-25 metre uzunluğunda bir demir. Önce üzerinden düşmeden geçmeye çalışıyorsunuz. Bu işin kolay kısmı. Kimsenin bu konuda bir sıkıntısı yok.

Denge platformu

Gelelim asıl yapmamız gerekene. Platform üzerinde düşmeden, ayağı yere koymadan en uzun süre kalmak. Bunu için öncelikle rahat olmanız gerekiyor. Hocalar saniye tuttuğundan biraz stres var.

Çağrı Hoca nasıl geçmemiz gerektiğini anlatıyor

Önce Murat Hoca demo yaptı. Motoru debriyaj ve arka frenle yavaşlatıyor, sonra gidonla sağ sol yapıp yolu bir miktar uzatıyor. Dizler depoya sarılı. Ön fren kullanmıyoruz. Gidonla dengemizi bulduğumuzdan ön fren bizi düşürebilir. Hep karşıya bakıyoruz. Önümüze, tekerimize bakarsak denge bozuluyor. Kısaca gitmek istediğiniz yere bakacaksınız. Kukaya bakarsan kukaya çarparsın.

Murat Hoca demoda

Motor duracak gibi olursa yarım debriyaj az gaz vererek biraz ilerletiyoruz sonra hemen ayak freni.

Dizler depoyu sıkıyor, ayak freni eziyor, debriyaj yarım

Derken sıra bize geldi. 12, 13 saniyelerle başladım. Aytekin Abi ile çekişiyorduk. O 13 yaparsa ben 14 yapıyordum. Sonra bir bakıyordum  15 yapmış. Bazen de tekeri düşürüyorduk. Tekeri düşürdükten sonra tekrar platforma çıkmak sakıncalı. İki tekere bindiğimizden, bu tip yükseltilere dik açıyla yaklaşmak gerekiyor. Eğer açı doğru değilse teker tutunamıyor ve motorun düşme tehlikesi ortaya çıkıyor. Güvenli Sürüş 2 eğitiminde bir çok kişi bu şekilde motoru düşürmüştü.

Çıktık Sırat köprüsüne :)

Can Hoca sağ olsun epey motivasyon verdi. Bir geçişimde sürekli başımda durdu. Ben de onu mahçup etmemeye çalıştım. 18 küsur ile günün en iyi derecesini yaptım. Kendim de dahil kimse kıramadı. Ta ki ertesi güne kadar ama o başka bir hikaye.

Sağ sol, sağ sol... Aman düşme

Diğer bir geçiş

Can Hoca motivasyonu

Parkurun diğer tarafları da çok eğlenceliydi. "m" şeklinde bir viraj vardı. Ben üst üste 3 kere yanlış yaklaşıp motoru devirdim. Böylece sabah öğrendiğimiz düşen bir motor nasıl kaldırılır dersini tatbik etme fırsatı buldum. Can Hoca daha sonra beni motordan indirip viraja başka bir açıdan baktırdı. Bir de baktım bildiğimiz slalom. Sadece çevredeki kukalar kafa karıştırıyor.  Ondan sonra bir daha düşmedim.

Tatlı dönüşler

"m" şeklindeki viraja geri dönelim. Eğer kalçadan motoru yatırıp tekrar kaldıramazsanız motor dönmüyor. Şöyle söyleyeyim ayaklar yerdeyken o virajı tek manevrada alamıyorsunuz. İleri geri bir kaç manevrada dönebiliyorsunuz. Ama doğru hız ve açı ile yaklaşıp belinizi iyi kullanırsanız çocuk oyuncağı.

Viraj kombinasyonları

Diğer virajlarda sorun yaşamadım. Arada konsantrasyon kaybından bir kaç kuka uçurdum o kadar.

Son turlar

Günün yorgunluğunun resmi

Saat beş civarı paydos ettik. Motorları park edip arabaların olduğu yere doğru yola koyulduk. Çok terlemiştim. Ensem pişmişti. Botları çıkardım ayaklarım bayram etti. Bir de dizlikler pantolonumu yemişler. Sağı solu örselenmiş. Tabi dizim arka tarafları da bu örselenmeden nasibini almıştı. Arabama kurulup evin yolunu tuttum. Ertesi gün daha zor olacaktı.

2. gün

Diğer gezi hikayeleri için buraya tıklayın.